En ny uddannelse skal give pædagoger med almen uddannelse mulighed for over 10 moduler at fordybe sig i Rudolf Steiners pædagogik. Det første hold er godt i gang i Aarhus, vi har talt med to af de studerende, der giver uddannelsen deres varmeste anbefalinger.
Efterårssolen brager ind gennem de store vinduer fra haven udenfor. 10 studerende sidder fordybet i ar- bejdet med de styrkede lærerplaner, som er dagens tema her på tredje modul af den overbygning i steiner- pædagogik, som Solhjem Vuggestue og Børnehave i Aarhus og Uddannelsescenteret Marjatta står bag.
Sara Alrø, der til dagligt arbejder hos Stjerneblomsten Vuggestue og Børnehave i Vejle, er en af deltagerne på den nye uddannelse.
– Jeg er helt vildt positivt overrasket over uddannelsen. Jeg vidste godt, at jeg ville lære en masse om steinerpædagogikken, men med de musikalske og kunstneriske elementer, som uddannelsen indeholder, har jeg virkelig forstået det, vi hele tiden hører på uddannelsen: At man lærer bedst, når man også har bevægelsen og musikken med. Når undervisningen er forbi, og vi slutter af med eurytmi, så forplanter den nye viden sig, så den giver mening på en helt ny måde. Og det er en ret vild følelse, siger Sara Alrø.
Også Mathias Lindgaard, der er pædagog på Solhjem, er begejstret:
– Jeg synes, det er en fantastisk uddannelse. Vi har fået skabt et unikt fællesskab på holdet, der er et meget højt fagligt niveau, og vi lærer, diskuterer og reflekterer rigtig meget på alle mulige måder. Og så mærker vi undervisningen helt ind i kroppen gennem de kunstneriske elementer og eurytmien. At mærke tingene på den måde, det har været fantastisk, siger Mathias Lindgaard.
Klogere på hverdagen i steinerinstitutionen
Den nye uddannelse er blevet til på initiativ fra Solhjem og skal være med til at sikre, at Solhjem også i fremtiden kan byde forældre og børn velkomne til en institution med personale, der er uddannet inden for Rudolf Stei- ners pædagogik. Uddannelsen er imidlertid også åben for medarbejdere fra andre steinerinstitutioner, der ønsker at blive klogere på den særlige pædagogik, der præger deres hverdag.
– Der, hvor jeg arbejder, har vi en fantastisk leder, som er god til at formidle og forklare de ting, vi gør
i hverdagen. Alligevel er det vigtigt for mig at få et lidt dybere kendskab til steinerpædagogikken, så jeg kan være med til at bibeholde den kultur, forældrene søger, når de vælger en steinerinstitution, siger Sara Alrø. Hun suppleres af Mathias Lindgaard:
– Det er jo en særlig stemning, man bliver suget ind i, når man åbner lågen til Solhjem, og jeg synes, det er vigtigt at forstå baggrunden for, hvorfor vi gør, som vi gør. Jeg får jo også en masse spørgsmål om steiner- pædagogikken i hverdagen, og nu føler jeg, at jeg kan komme med nogle mere kvalificerede svar. Og så er det rart med et dedikeret forum, hvor der er plads og tid til at fordybe sig, siger han.
Mathias Lindgaard og hans medstuderende er fordybet i arbejdet med de styrkede lærerplaner.
En uddannelse i sync med nutiden
På uddannelsen får deltagerne en grundlæggende teoretisk og praktisk introduktion til Rudolf Steiners pædagogik med et særligt fokus på ting som det antroposofiske menneskebillede, indlevelse, rytme, børnebetragtninger, sansepleje, kunstnerisk-æstetiske metoder og pædagogens egen udvikling. Og selvom pædagogikken er formuleret af en mand, der døde for snart 100 år siden, er der ifølge de to deltagere intet støvet og gammeldags over undervisningen.
– Jeg oplever, at underviserne formår at gøre steiner- pædagogikken meget nutidig, og at vi læser Rudolf Steiner med nutidens briller. Samtidig er de rigtig gode til at formidle og voldsomt engagerede og inspirerende. Man kan virkelig mærke, at de brænder for det, de fortæller, siger Mathias Lindgaard. Sara Alrø er enig:
– Det, vi lærer på uddannelsen, er helt i sync med resten af verden. Vi bliver f.eks. også præsenteret
for, hvordan Rudolf Steiner jo var inspireret af andre teoretikere, som du også lærer om på den almene pæ- dagoguddannelse. Og så er underviserne simpelthen vildt kompetente og vidende, siger hun.
Opdragelse som selvopdragelse
Sara Alrø eller Mathias Lindgaard beskriver begge ud- dannelsen som en slags indre rejse, der påvirker deres måde at være i verden – og sammen med børnene – på.
– Uddannelsen er meget noget, der sker inden i mig. Alligevel kan jeg mærke, at jeg har fået fyldt min rygsæk godt op, og at jeg på en eller anden måde gør nogle ting anderledes, når jeg er sammen med bør- nene, siger Mathias Lindgaard. En lignende oplevelse har Sara Alrø:
– Et af mottoerne på uddannelsen er, at al opdragel- se er selvopdragelse, og det giver rigtig god mening
i forhold til, hvad jeg indtil videre har taget med mig. Jeg lærer nemlig ekstremt meget om mig selv, så uddannelsen er i høj grad et indre arbejde, siger Sara Alrø.
Både Mathias Lindgaard og Sara Alrø glæder sig til de næste moduler, og ingen af dem er i tvivl om, at de vil anbefale uddannelsen til deres kollegaer i landets andre steinerinstitutioner.
– Vi bliver undervist af ekstremt dygtige undervise- re, og undervisningen er så smuk og rørende med en masse musik og kunstneriske elementer. Og så er der en sidsygt god stemning på holdet. Jeg har allerede anbefalet uddannelsen til mange, og det vil jeg blive ved med, siger Sara Alrø.
Eurytmi og musik er en integreret del undervisningen på uddannelsen.
Vil du vide mere om uddannelsen?
Opkvalificeringen i steinerpædagogik er en etårig uddannelse, der strækker sig over ti moduler af hver to og en halv dages varighed. Uddannelsen er målrettet personale, som har gennemført en almen pædagogisk uddannelse eller alternativt en læreruddannelse eller en sundhedsfaglig uddannelse på minimum tre år.
Læs mere om uddannelsen her: https://bonsaiinstitute.dk/kurser-og-uddannelser/opkvalificering-i-steinerpaedagogik-i-kobenhavn/