Coaching – med fokus på udvikling og kommunikation i pædagogiske organisationer

Lær hvad coaching er, og hvordan du gennemfører en coachende samtale, i en pædagogisk kontekst. Dette coachingkursus giver dig en brugbar viden og praktisk anvendelig træning i, hvordan du anvender coaching og kompetenceudvikling, i et pædagogisk arbejdsmiljø.

Kurset er målrettet dig der vil lære at coache med fokus på pædagogisk udvikling. Du får effektive værktøjer indenfor kommunikation og dialog, så du kan optimere ressourcer og skabe positive forandringer, i det pædagogiske arbejde.

Registrer

Hvordan er dagene bygget op?

Kurset i coaching og samtaleteknikker veksler mellem teoretiske oplæg, øvelse i at anvende teknikkerne i praksis og opfølgning i plenum omkring fælles læring. Træningen tager udgangspunkt i deltagernes egne ønsker og problemstillinger og giver mulighed for at gå tilbage på arbejdet og træne disse færdigheder, fx i samtaler med kolleger eller medarbejdere.

Undervejs på kurset vil du få mulighed for at træne coaching i praksis i små grupper, og du vil løbende få feedback af både underviseren og de øvrige kursusdeltagere. Du og de andre deltagere vil få mulighed for både at afprøve selv at blive coachet og at coache andre deltagere.

Der er god mulighed for feedback, idet vi er to instruktører på kurset.

Udbytte

  • Kompetenceudvikling i et pædagogisk arbejdsmiljø
  • Rammerne for en god coachingsamtale
  • Væsentlige coachingkompetencer: spejling, matching, lytteevne, empati
  • Spørgsmål og spørgsmålstyper – hvorfor er værktøjet vigtigt?
  • Hvordan bliver mine spørgsmål gode og hjælpsomme?
  • Coachingsamtalen – vi træner en model, du som udgangspunkt kan lære at følge

Hvem kan deltage?

Kurset er oplagt for dig, der arbejder med kommunikation i din hverdag – fx lærere, pædagoger, ledere, afdelingsledere, souschefer, behandlere, mødeledere.

Økonomi

7.500 kr plus moms

3 dages fuldtid kursus  med fuld forplejning.

Dato

Fredag d. 23 september, mandag d. 3 og fredag d. 28 oktober 2022

Alle 3 dage fra kl. 09.00 – 16.00.

Tilmeldingsfrist: 01. september 2022

Max 20 deltager på holdet.

Sted

Skt. Johannesgården, Blegdamsvej 1B, 2200 Kbh N. 

Undervisere

Margrethe Gade, cand. mag., leder gennem 16 år, underviser på diplomuddannelsen i ledelse på DTU, certificeret U-facilitator og coach. Arbejder bl.a. som konsulent i pædagogiske institutioner, herunder organisationer med so-cialpædagogisk formål. 

Rikke Rosengren, leder og medstifter af Rudolf Steiner skovbørnehaven Børneøen Bonsai, Bonsai Institute og forlaget Blue Pearl Books. www.rikkerosengren.dk 

Tilmelding og spørgsmål

Kontakt gerne Rikke på +45 23807464 eller uddannelse@bonsainet.dk

Betingelser: Vi henviser til vores handelsbetingelser på siden her.

Referencer

Coaching – med fokus på udvikling og kommunikation i pædagogiske organisationer  gav mig indblik og øvelse i forskellige spørgeteknikker og coachingsamtalens rammesætning og forløb. jeg er nok mest opmærksom på at bruge det jeg lærte i den rammesatte samtale med eksempelvis forældre, hvor jeg lettere kan overføre de forskellige samtalemodeller, men jeg kan også mærke at min opmærksomhed på hvordan jeg generelt kan påvirke samtalen på en udfoldende, opklarende måde er blevet styrket.

Jeg ville gerne vende tilbage og tage kurset igen. Og jeg ville især gerne dykke ned i visualiseringens potentiale, som en måde at hjælpe mennesker til at blive klarere på deres mål og de skridt de skal tage for at nå derhen.”

Diana, Pædagog 

 

”Man lære at gå gennem en række processer man i en almindelig samtale ville springe over, i takt med at man lære at guide vedkommende frem til løsningen i stedet for at servere den selv – og det er jo dejligt.”

Michael, Pædagog

Jeg er blevet mere bevidst om, hvilken rolle jeg tager i en samtale, og hvordan jeg kan styre en samtale.

Jeg er blevet klogere på de forskellige processer i en samtale.

Jeg er blevet bedre til at stille de “rigtige spørgsmål”.

Jeg har lært, hvordan jeg selv undgår at komme med alle svarene, og at undgå at blive en, der “skal fikse” tingene.

Jeg har brugt kurset til at stille mig selv stærkere i samarbejdet mellem min organisation og praktikstederne.

Birgitte, Underviser

 

Jeg oplever at have en større værktøjskasse i samtaler med medarbejdere og kolleger.

Værktøjskassen giver mig mulighed for at give min samtalepartner ejerskab over egen handlekraft.

Julie, Pædagog